SCHUMANN

Arabeske – Kreisleriana – Fantasie

Stephen Hough (piano)

Hyperion Records CDA68363 • 70’

Waardering: 9

Het is te simpel om te zeggen dat de Arabeske van Schumann alleen maar een lichtvoetig stukje voor dames is, zoals hij zelf in een brief opmerkte. Stephen Hough wil er duidelijk iets inleggen van onrust en schurende gevoelens, en dat doet hij door meer te vertragen of versnellen dan in de muziek staat. Bij de Kreisleriana hoort die sfeer van onrust, opgewondenheid en gekte helemaal bij het literaire personage waar het stuk zijn naam aan dankt en uiteraard bij de muziek zelf. Daar klopt eigenlijk alles wat Hough ermee doet en hij overdrijft daarbij nergens – niet in tempo en niet in dynamiek. Kloeke passages houden hun proportie en ook de vlugste en kleinste beweginkjes zijn in detail te volgen. Het eerste deel van de Fantasie in C groot moet hartstochtelijk worden voorgedragen; Schumann sprak in een brief aan zijn aanstaande over droevige, melancholieke muziek. Maar toch, bij Hough heeft het hele eerste deel ook iets zelfverzekerds. Het is een C majeur van dans en gejubel terwijl de duivel trompet speelt – aldus de schrijver van de Kreisleriana, E.T.A Hoffmann. Die wisseling tussen tegengestelde emoties wordt in de andere twee delen doorvoeld volgehouden en het citaat uit Beethovens An die ferne Geliebte heeft iets hoopvols.

Paul Herruer

Deel dit bericht