BEETHOVEN

SYMPHONY NO.6 ‘PASTORALE’ (ARR. PIANO FOUR HANDS) – PIANO SONATA, NO.17 ‘ TEMPEST’
Martha Argerich en Theodosia Ntokou (piano)
Warner Classics 9029516403 •
DDD-66’

Waardering: 8

Beethovens 250ste geboortejaar wist, op de valreep, nog net te inspireren tot een mooie opname en uitgave van Selmar Bagge’s bewerking van Beethovens Zesde symfonie en daarnaast ook, diens Zeventiende pianosonate. Opnamen van de diverse arrangementen voor piano zijn tamelijk zeldzaam. De verschillen daartussen zijn aanmerkelijk, eerlijk gezegd haalt de Baggebewerking het niet bij de virtuosobewerking van Franz Liszt voor piano solo. De versie van eerstgenoemde is veel braver: na de regenval in het derde deel Gewitter, Sturm kom je met een nat pak thuis. Van de venijnige storm en slagregen van Beethoven-Liszt spoel je weg. Best een prestatie als je bedenkt dat Bagge voor vier handen schreef en Liszt voor twee. Neemt niet weg dat Ntokou in de lagere octaven en Argerich voor de hogere octaven op twee vleugels mooi de waarde van zo’n piano-arrangement invoelbaar maken. De verschillende lijnen van een stuk worden als het ware helderder en leesbaarder. Zeker met zo’n eersteklas duo als Ntokou en Argerich. Vervolgens echoot Ntokou de stormevocatie van de Pastorale in Beethovens stormsonate. Naar verluidt vertelde de componist zijn leerling Czerny dat hij al spelend de piano moest ‘breken’. Dát is niet wat Ntokou doet, daarvoor is haar spel veel te verfijnd.

Quirijn Bongaerts

Deel dit bericht