The Visionaries of Piano Music
Kit Armstrong (piano)
Deutsche Grammophon 4860583 • 135’ (2 cd’s)
Waardering: 10
Als je jezelf op vijfjarige leeftijd componeren leert, en je op je negende op universitair niveau wiskunde, natuurkunde, biologie en muziek gaat studeren, dan is de term ‘wonderkind’ niet ver weg. Dat geldt voor de Amerikaan Kit Armstrong (1992), van Taiwanese en Engelse afkomst, en nu een gevierd concertpianist en componist. Hij is gefascineerd door de Engelse componisten William Byrd en John Bull, meesters van de late renaissance en vroege barok, en door Armstrong beschouwd als de wegbereiders van het klavierspel van latere grootheden als Johann Sebastian Bach. We horen stukjes en stukken voor soloklavier, geschreven voor virginaal of klavecimbel maar door Armstrong briljant gespeeld (augustus 2020, Berlijn) op een hedendaagse Steinway. Hij doet dat partituurgetrouw, maar laat zich qua dynamiek en tempo leiden door wat hij voelt als de door de componisten in hun muziek gelegde emoties. Boeiende muziek, soms ingetogen, soms dansend, met intrigerende en virtuoze loopjes, tremolo’s en arpeggio’s. Die staan overigens al in de bladmuziek. Interessant is dat zowel Byrd als Bull een serie variaties schreef op het volkswijsje Walsingham; Bull pakt vooral uit met spetterende techniek, terwijl Byrd kiest voor een veel subtielere aanpak met minder noten. Bull sluit het programma af met vijf intrigerende miniatuurtjes, gebaseerd op de gregoriaanse hymne ‘Telluris ingens conditor’, van een heel aparte schoonheid.
René de Cocq