CHOPIN, BEETHOVEN

THE STUTTGART STUDIO RECORDINGS (1953 & 1968)
Friedrich Gulda (piano)
SWR Music SWR19097CD • ADD-1.30’
Waardering: 10

Friedrich Gulda was een geniale gek. Zijn bekendmaking dat hij was overleden om zo te kunnen vernemen wat men werkelijk over hem dacht, is slechts zijn laatste streek (zijn echte dood kwam kort daarna). Hij had veel gevoel voor humor en zocht naar de humor in de muziek van anderen. Bij de sonates van Ludwig van Beethoven kon hij iets beter overweg met de vroege dan met de late. De ernst van Beethovens variatiewerken, vastgelegd in 1968, gaf hij een weldadige lichtvoetigheid. Die lichtvoetigheid gaat gepaard met een grote transparantie en indien nodig flink volume. Het eigenzinnige van zijn spel zit hier niet in de tempi. De energie van zijn spel is ongekend en Gulda zit graag op de grens van onweerstaarbare swing en mechanische regelmaat. Juist het klassieke keurslijf inspireerde hem tot zijn meest persoonlijke en opwindende spel. Zo is het ook in zijn opname uit 1953 van de 24 Préludes van Frédéric Chopin. Echter, de vrijheden zijn groter, zij het subtiel. Het best is hij in de etude-achtige preludes omdat de etude ook een strak keurslijf is. In de preludes met melodieën vol mogelijkheden vol rubato en ritenuto’s lijkt zijn grootste vraag: hoe vrij wil ik zijn? Het antwoord is altijd volstrekt overtuigend.

Emanuel Overbeeke

Luister hier naar een fragment!

Deel dit bericht