Regards de femmes
Marie-Catherine Girod (piano)
Mirare MIR 574 • 79’
Waardering: 9
In 2020 speelde Marie-Catherine Girod op het Festival van La Roque-d’Anthéron een recital met uitsluitend werken van vrouwelijke toondichters. In de toelichting bij deze cd benadrukt Girod dat ze daarbij hulp kreeg van festivaldirecteur René Martin, die haar daar sinds 1984 uitnodigt. Het resultaat werd vastgelegd op een cd met de titel Regards de femmes – vrouwelijke gezichtspunten. Girod (1949) is een veteraan met een carrière die voornamelijk gewijd is aan componisten m/v, die vergeten zijn of nooit een kans kregen. Op dit schijfje laat ze de stem van maar liefst zeventien dames horen. Te veel om op te noemen, maar twee namen springen er door de kwaliteit van het gebodene bovenuit. In de eerste plaats de Nederlandse Henriëtte Bosmans, die de ruimte krijgt met een complete cyclus van Zes préludes. Een prachtig werk dat daarmee voor het eerst sinds lange tijd terug is in de catalogus. De Britse suffragette Ethel Smyth schreef Variations on an Original Theme (of an Exceedingly Dismal Nature) hoorbaar onder de invloed van de in haar memoires als vrouwenhater omschreven Johannes Brahms. Hij zou zich er niet voor hebben geschaamd… Dat er onder de zeventien werken ook een paar niemendalletjes en een handvol salonstukken zitten was onvermijdelijk, maar doet niets af aan het initiatief, dat een prachtig overzicht biedt van drie eeuwen Regards de femmes.
Siebe Riedstra