LISZT

PIANO SONATA – BERCEUSE – ANNÉES DE PÈLERINAGE
(ITALIE) – RÉMINISCENCES DE NORMA – AVE MARIA
Benjamin Grosvenor (piano)
Decca 4851450 • DDD-84’

Waardering: 9

Op zijn nieuwste, alweer zevende opname voor Decca heeft Grosvenor zich over Franz Liszt ontfermd. Dat hij niet over een nacht ijs is gegaan vertelde hij openhartig in het interview dat hij gaf aan The New York Times. ‘I almost feel like you should know the notable recordings of a work like this’, zei hij, waarbij hij doelde op de pianosonate. Zo bestudeerde hij zowat alle mogelijke uitvoeringen van het werk door Lupu, Cherkassky, Horowitz, noem maar op. Of het ook van invloed is geweest op zijn eigen interpretatie? Ongetwijfeld. Wij mensen, wij worden beïnvloed zelfs als we het niet merken. En toch is zijn lezing van de sonate volkomen eigen. Virtuoos, voornamelijk. Zo virtuoos dat ik in ademnood kwam door het luisteren alleen. Zijn techniek is fabelachtig. Wat ik nog meer bewonder is zijn, hoe moet ik het zeggen, acteervermogen? Acteren op de piano en spanning opbouwen met toetsen alleen tot je beschikking? Van de andere stukken op de cd ben ik minder gecharmeerd. Voornamelijk de Années de pèlerinage, die heb ik mooier en lyrischer gehoord door Arrau, Lazar Berman… Maar nog steeds kan niemand zich meten met de interpretatie van Michael Rudy. Volgens mij dan.

Basia Jaworski

Luister hier naar een fragment!

Deel dit bericht