MOZART

Double concerti K. 365, K. 505 & K. Anh. 56/315f

Louis Lortie, Frank Braley (piano), Iris van Wijnen (sopraan), Vladyslava Luchenko (viool), Victoria Vassilenko (piano), Queen Elisabeth Music Chapel, Sinfonia Orchester Biel Solothurn o.l.v. Kasper Zehnder

Fuga Libera FUG 766 • DDD-64’

Waardering: 9

Dit album liet wisselende indrukken achter. Hoogtepunten zijn het Concert voor twee piano’s, KV 365 en de Concertaria, KV 505. De solisten veranderen de heldere cesuren in vloeiende overgangen en daarmee dramatiek in lyriek. Dat doen ze zo goed dat men vergeet dat dit een ongebruikelijke benadering is en het aanstekelijke enthousiasme van de live-opname doet ons de kleine ongerechtigheden vergeten. Het andere dubbelconcert (KV. Anh. 56) liet Mozart onvoltooid achter, maar musicoloog Philip Wiley zag verwantschap tussen de finale van dit werk en Mozarts Vioolsonate, KV 306 en orkestreerde de sonate tot een dubbelconcert. Dan blijkt opnieuw dat Wolfgang Amadeus Mozart voor het ene instrument anders schreef dan voor het andere en dat men hier niet zomaar een arrangement van kan maken, ook al slagen de musici er uitstekend in om dat verschil te verhullen.

Emanuel Overbeeke

Deel dit bericht