SATIE

Relâche – Cinéma (Mercure, La belle excentrique, Les pantins dansent, Prélude de la mort de Monsieur Mouche, Piège de Méduse, Jack in the Box)

Noriko Ogawa (piano, Érard 1890)

BIS Records BIS-2335 • SACD-73’

Waardering: 8

Een handjevol cult-pianostukken als de Pièces froides en de Gymnopédies zijn sinds de jaren 70 vooral van invloed geweest op lichte- en sfeermuziek. Satie’s ‘theatermuziek’ heeft die graad van populariteit nooit geëvenaard. Deels vanwege het ontoegankelijke karakter of, zoals in deze pianostukken uit de periode 1899-1924 vanwege het allegaartje aan music hall en jazz gerelateerde deuntjes zoals we die vooral kennen uit de begeleiding van stomme films als die van Laurel & Hardy. Laat je zulke puntige deuntjes dansen dan noem je het een ballet. De liefhebber vindt overigens ook aanknopingspunten met Satie’s populairdere werk, zoals in Bain des grâces. Dit cd-repertoire verdient een artikel. In de uitvoering staan instrument, tempi en aanslag centraal. Met een Érard uit 1890 legt pianiste Noriko Ogawa het accent bewust op het puntige begeleidingsmuziek-effect dat Satie’s muziek hier tekent, waar pianisten als Reinbert de Leeuw Satie een etherisch, buitenaards element van verstilling zijn gaan toedichten. Voor De Leeuw-fans is dit album vermoedelijk een reality-check. In het baanbrekende Relâche maken Steve Reich-fans kennis met de échte bedenker van minimal music. Dit BIS-recital is prachtig samengesteld en fraai uitgegeven in een slank gatefold kartonnetje met een boek dat hout snijdt.

René Seghers

Luister hier naar een fragment!

Deel dit bericht